Ai az iskolában - Kihívások és Kockázatok

 




Kihívások és Kockázatok

Az AI oktatásban való alkalmazása számos előnnyel jár, de komoly kihívásokkal és kockázatokkal is szembesül az oktatási közösség.

Tanulói Csalás

A diákok az AI-t használhatják házi feladatok megoldására vagy kvízek kitöltésére. Az AI által generált esszék alááshatják a tanulási folyamatot és a főiskolai felvételit. Az ilyen csalás etikai problémái mellett a diákok nem sajátítják el a szükséges tartalmat és készségeket.

AI Algoritmusok Torzítása

Az AI rendszerek a tanulási adataikból tanulnak. Ha ezek az adatok torzításokat tartalmaznak, az AI rendszerek is megtanulhatják és továbbvihetik ezeket a torzításokat. Például, ha az adatok tartalmaznak diák-teljesítmény információkat, amelyek torzítva vannak egy etnikai csoport, nem vagy szocioökonómiai szegmens javára, az AI rendszer előnyben részesítheti az adott csoport diákjait. Fontos figyelembe venni a politikai ideológiai és pedagógiai filozófiai torzításokat is, amelyek nem illeszkedhetnek a közösség értékeihez.

Adatvédelmi Kockázatok

Amikor a diákok vagy oktatók generatív AI eszközökkel kommunikálnak, a beszélgetések és a személyes információk tárolása és elemzése veszélyeztetheti az adatvédelmet. A nyilvános AI rendszerek esetében az oktatóknak kerülniük kell az érzékeny adatok, például magánbeszélgetések, személyazonosító adatok, egészségügyi nyilvántartások, tanulmányi eredmények, érzelmi állapot és pénzügyi információk bevitelét vagy felfedését.

Csökkenő Szociális Kapcsolatok

Fennáll a veszélye, hogy az AI rendszerek használatával eltöltött több idő a diákok és az oktatók, illetve osztálytársak közötti interakciók rovására megy. A gyerekek esetleg ezekhez a beszélgető AI rendszerekhez fordulhatnak barátaik helyett. Ennek következtében az AI súlyosbíthatja a magány, az elszigeteltség és a kapcsolathiány közegészségügyi válságát, amelyet az Egyesült Államok sebészi főorvosa is azonosított.

Technológia Túlzott Használata

Mind a tanárok, mind a diákok túlságosan függhetnek az AI vezérelt technológiától. A diákok esetében ez gátolhatja a tanulást, különösen a kritikai gondolkodás fejlesztését. Ez a kihívás a tanárokra is kiterjed. Bár az AI felgyorsíthatja az óratervek elkészítését, a gyorsaság nem egyenlő a minőséggel. A tanárok kísértést érezhetnek arra, hogy elfogadják az AI által generált tartalmat anélkül, hogy időt szánnának annak felülvizsgálatára és finomítására.

Egyenlőtlenségi Kérdések

Nem minden diák fér hozzá egyformán a számítógépekhez és az internethez. Ez az egyenlőtlenség tovább szélesítheti a teljesítménybeli különbségeket a különböző szocioökonómiai háttérrel rendelkező diákok között.

Ismétlődő Problémák

Sok kockázat nem új vagy egyedi az AI-ra. Az iskolák betiltották a számológépeket és mobiltelefonokat bevezetésükkor, főként csalással kapcsolatos aggodalmak miatt. Az oktatási technológiák adatvédelmi kérdései miatt törvényhozók számos törvényjavaslatot nyújtottak be az állami törvényhozásokban, és nő a feszültség az új technológiák és a meglévő szövetségi adatvédelmi törvények között. A torzításokkal kapcsolatos aggodalmak érthetők, de hasonló szigorúsággal kell megvizsgálni a meglévő tartalmakat és anyagokat is, amelyek ritkán, ha egyáltalán, átesnek a faji vagy politikai torzítások felülvizsgálatán.

Az Emberi Beavatkozás Fontossága

Az Oktatási Minisztérium hangsúlyozza az AI használata során az „emberek bevonásának” fontosságát, különösen akkor, ha az eredményeket döntéshozatalhoz használják. A 2023-as jelentésükben arra ösztönöznek, hogy a tanárok, tanulók és mások megőrizzék cselekvőképességüket. Az AI nem helyettesítheti a tanárt, a gondviselőt vagy az oktatási vezetőt a diákok tanulásának felügyelőjeként.


Comments

Popular posts from this blog

Az AI Hatása a Társadalomra és a Mindennapi Életre

Az AI az Oktatásban - első rész